2017. szeptember 16., szombat

A NÉBIH sem képes teljes mértékben a megelőzésre - ott lenni ahol éppen kell ( - politikai célzattal engedik)

Érdekes a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal sem képes a politikai zubbonyt levetkőzve önálló, hiteles és megfelelően hatékony munkavégzésre.

http://moderniskola.hu/wp-content/uploads/2016/06/N%C3%89BIH.jpgA NÉHIB ma lassan úgy működik, mint a rendőrség oldalágág funkcionáló TEK, aminek szomszédságában ott virágzik a népi bűnözés, amit éppen az 1-s villamos vonalán tapasztalható jelenséggel mutat be a média.

https://oldalasmagazin.hu/wp-content/uploads/2016/01/zoltai_anna_zsigo_robert01.JPGA hazai élelmiszer-biztonság tekintetében Zotai Anna viszi a prímet, aki nagyon szépen propagálja a kormány azon törekvéseit, hogy egészségesebb és jobb minőségű élelmiszer és ételek kerüljenek a fogyasztók elé. Aki hallotta már előadásait, és átélte a valóságot, az láthatja azt a kettősséget, ami elkülönül a szellemi megvalósítás és a gyakorlat során. 

Zotai Anna még évekkel ezelőtt a Földművelésügyi Minisztérium Darányi Ignác termében előadta, hogy nagyon erős kiválasztási mechanizmus mentén olyan fiatal munkatársakat állítottak csatasorba, akik nem csak több nyelven beszélnek, hanem különböző stresszes környezetben is képesek a helytállásra. Ezt különböző próbatétel és szűrést követően mérték le. Ők, a bekerülő sikeresek egy csapatot alkotva formaruhát, csinos nyakkendőt tablet-et és különböző instrukciót kaptak a munkájukhoz. Ezzel felvértezve kezdtek munkába és a különböző étkezdék, főzőkonyhák, termelőegységek bejárására, vagy éppenséggel az intézményi étkeztetés feltérképezése érdekében. 

http://slideplayer.hu/slide/1972896/7/images/3/2008.+%C3%A9vi+XLVI.+Tv.+az+%C3%A9lelmiszerl%C3%A1ncr%C3%B3l+%C3%A9s+hat%C3%B3s%C3%A1gi+fel%C3%BCgyelet%C3%A9r%C5%91l.jpg

A visszaérkező jelzések kimondatlanul is siralmas állapotokat tártak fel. Erről azonban valahogy nem beszéltek, mert úgy gondolták, inkább csak a jót és a pozitív előrehaladást kívánják bemutatni. Ezen elgondolások mentén előadták, hogy országos szinten a közétkeztetést végzők vették a kormány üzenetét egyre inkább próbálnak megfelelni az új közétkeztetési elvárásoknak. 

Csakhogy ez látszat, mert maga a törvényi háttér is hibás, a mögöttes végrehajtás pedig végképp rossz. A NÉBIH sem képes így és valójában a feladatának ellátására. A politika itt is visszahat és begyűrűzik.

http://slideplayer.hu/slide/1972896/7/images/28/Mi+a+N%C3%89BIH+c%C3%A9lja+Nem+a+b%C3%BCntet%C3%A9s!A+figyelemfelkelt%C3%A9s!.jpg

Amíg a NÉBIH ellenőrzések során a hatóság emberei képesek odáig elmenni a vizsgálódásukban, hogy a rendszeresített kézmosó, ami az üzemben megtalálható és műbizonylattal alátámasztott, akkor az a fali adagolóban is legyen belül még külön felcímkézve a személyzet által, hogy látható legyen a felhasználhatóság időpontja. Az, ami amúgy az egységcsomagoláson, a flakonon is rajta van.  

Ez olyan, mint az a forgalmazási engedéllyel rendelkező tojás, aminek csak a dobozán van a feltüntetett ismertető, de magán a tojás héján nincs, de azt a vásárlóval egyesével címkéztetnék fel. Márpedig ilyen kiszerelésű dobozos tojásokat a nagy áruházláncok is forgalmaznak. Az ebből kivett tojás azonnal beazonosíthatatlan termékként fog a NÉBIH ellenőrzésekor szerepelni ha azt ételkészítés során a konyhán felleli.  

Ez a kettősség, mint visszásság, vagy ellentmondás végig feloldatlanul megtalálható a NÉBIH tevékenységében.  

http://slideplayer.hu/slide/2047839/8/images/12/A+jogk%C3%B6rnyezet.jpg

A multik esetében rendre elnézők és megtűrők, míg más esetekben túlzott szigort alkalmaznak. Egyes esetekben képesek a normális körülményekkel dolgozó kis- vagy közepes vállalkozásokon elverni a port, de a nagyokat, a politikailag szennyezetteket hagyják tovább működni és fejlődni tapasztalt hibák ellenére.

Lássuk be, hogy a nagy áruházláncok során a bevásárlókocsik utcaáról való behordása, szennyezettsége és a gyerekek cipővel való beállítása ugyanúgy nem okoz gondot és nem vált ki intézkedést, mint ahogy a pénztár előtti futószalag tisztán-tartása, és tisztasága sem.  Itt, és ezeken a helyeken nyugodtan összeteheted a földesurút, a vegyszert, a nyert hústerméket és a csomagolatlan kenyeret egy halomba, ahogy a gyerek sáros cipőjének nyoma is rákerül arra a pénztár előtti futószalagra, ahol a mosószer és a hypo-nyomok, vagy a földes virágcserép után ráhelyezett felvágott, pékárú, és más kényes élelmiszer sem okoz gondot a hatóságnak. Itt nem kének automata  szalagmosó beépítését a fagyisoknál elvárt kanálmosóhoz hasonlatosan. Holott az árutovábbító gumiszalagok tisztasága komoly és valós problémákat mutat. A mostani engedélyezett megoldás nem jó, nem higiénikus. A szalagtovábbító tisztán tartása technikailag egyszerű lenne, de a hatóság nem foglalkozik vele. Inkább a kevésbé jelentős apróságokkal foglalkozik. Ez maga a képmutatás, vagy az alkalmatlanságának a bizonysága.

http://slideplayer.hu/slide/2047839/8/images/43/K%C3%B6vetkeztet%C3%A9sek,+tapasztalatok.jpgUgyanez az ellentmondó kettősség látható akkor, amikor lepusztult iskolai tálalókat a 3 órán túli ételtartással dolgozó étkeztetőket hagynak működni. Más termelő egységeken, egyes előállítókon azonban elverik a port. Szintén ez van az iskolai étkeztetések és a kórházi ellátások során. Ott a hiányosságok ellenére szolgálhatnak, és kiadhatnak feliratozás nélküli beazonosíthatatlannak számító csomagolt terméket, akár szav.idő, vagy eltarthatósági jelölés nélkül. Nem egy ilyen esetet tapasztalni a kórházi ellátások során.  Az önkormányzati létesítményekkel sem tudnak mit kezdeni, mondván állami érdekeltségűek, nincs pénz, és a rendszert működtetni kell. Így azonban mi értelme ennek a komoly pénzeken alapított és működtetett hivatali szerveződésnek. Erre az ÁNTSZ is képes volt és képes lenne ma is. Csak hát kellett egy ún. elit kommandó, aki képes együttműködni a fideszes cégekkel. 

A NÉBIH egy olyan kormányzati szerv, mely minisztériumi háttérrel elősegíti a kormány és a mögöttes vállalkozások célkitűzéseit. Ez pedig egyes vélekedések szerint arra jó hogy a piacról kiszorítsa azokat a nem kívánatos régebbi cégeket akik alkalmatlanok a jelen kor céljainak képviseletére. 

Magyarán a Fidesz közeli cégeket protezsálják és prosperálják.

Míg korábban azt hangoztatták, hogy azok a vállalkozások, akik megbuknak az ellenőrzések során, vagy élelmiszer-biztonsági kockázatot jelentenek, netán ételmérgezést, fertőzést okoztak, azok kiszoruljanak a piacról.  Ezzel szemben nem ez történik. Inkább az ellenkezőjét tapasztalni. A párt-közeli cégek a hangoztatott cél és elképzelés ellenére a piacon maradhatnak tovább pályázhatnak és nyerhetnek foglalkoztatás, támogatást és pénzt. Ez, mint egyfajta politikai létjogosultság, felülírja  a drága NÉBIH hangoztatott álláspontját. Valójában a hatóság pártatlansága  dől meg a gyakorlatban. Az élelmiszer-biztonságon megbukott cégek piacon maradása egyfajta visszaigazolása NÉBIH alkalmatlanságának. A bevezetett rendszer így nem hasznos, nem célravezető és valójában értelmetlen.

http://tsgastro.hu/wp-content/uploads/2014/04/121-300x300.jpg
Konyhaátadó Pécelen - politikai motívum
Példaként hozhatjuk fel a Ts Gasztro-t, aki Cegléden került konfliktusba a hatósággal, mégis nyerhetett közbeszerzést. Legutóbb Szűcs Lajos fideszes országgyűlési képviselő körzetében, majd Ócsán is megkapta az intézményesített ellátást a helyi fideszes polgármester közreműködésével. A város képviselő-testülete pedig képes volt szavazatával mindezt szentesíteni. A mögöttes ellátottak élelmiszer-biztonsága már nem foglalkoztatta őket.

Aztán van itt más eset is. Egyszer már kivonult Pest megyéből, az a cég, aki korábban Ócsán is az ellátást nyújtotta a Szűcs Lajos elnökölte területről. Akkoriban ezzel sokat foglalkozott a média. Botrányos üzletről beszéltek akkor is, amikor ez a cég a fideszes Pécs városának étkeztetőjeként megkapta helyi ellátás jogát. Állítólag viharos körülmények között vették át a pécsi közétkeztetés ellátását. Aztán pedig jöttek a gondok. A Hungast ételei két menzán átlagos, azaz egy ötös skálán hármas, egy helyen pedig átlag alatti, kettes minősítést kaptak a NÉBIH felmérésén. Majd a cégtől Páger Zsolt kifogásolta meg az egészet, mondván: nem elégedettek a NÉBIH eredményeivel. Később a szintén fideszes polgármester vezette Zuglóban jutottak lehetőséghez. Így jutottak Budapestre. Valójában úgy nyertek szolgáltatási-ellátási jogot, hogy a teljesítéshez szükséges szolgáltatási alapfeltételekkel nem is rendelkeztek, hiszen a fővárosban konyhájuk sem volt. Ezért alvállalkozók bevonásával tudták csak ellátni a feladatot. Maguk pedig Esztergomban hajnalba nyúlóan állították elő azt ételt, amit aztán délben az iskolákban kiszolgáltak. Igaz az esztergomi kórháznak a sajtó szerint rossz volt az ami majd a gyereknek jó lesz. A NÉBIH elnézte és tűrte ezt, ahogy a politikai tényező lehetővé tette, vagy éppen elővárta tőle. Holott már akkor is a területhez jutás botrányáról beszéltek. A kifogásolt szerződést még 2012-ben kötötte az önkormányzat a Hungast-Mecsek Kft.-vel. A Hungast három önkormányzati konyha és a hozzá tartozó tálalóhelyek átvételével vállalta a helyi közétkeztetést, az alkalmazottak átvételét és a szükséges felújítások elvégzését 2013-ig. A szerződést a jelentés szerint a következő évben Papcsák Ferenc kétszer is módosította úgy, hogy a benne szereplő összeg nem változott, viszont a Hungastnak már nem kellett elvégeznie a felújításokat. 2014 után az új kerületi vezetők ismét módosították a közétkeztetési szerződést, amely szerint a Hungast bruttó 180 millió forint értékben vállalt felújítási és eszközbeszerzési munkákat, amikért viszont Zugló már nem fizetett. Aztán az így kirobbanó ügy után távozó Papcsák elszámoltatása, és felelősségrevonása ugyancsak elmaradt. Az elhíresült cég dolgaival bár több hírforrás is foglalkozott, mégsem változott semmi. A korábbi  Pest megyei kivonuláshoz hasonlatosan távoztak Esztergomból is. Azelőtt ilyenről a szolgáltatók közt hallani sem lehetett. A cég mégis - és így is, vagy mindezek ellenére - továbbra piaci lehetőségekhez jut.


A Hungast Cégcsoport nem alaptalanul egy olyan Fideszhez köthető (Fidesz közeli) cégnek tartott képződmény, melynek sok mindent elnéznek. Nem csoda hát, hogy Zugló Képviselő-testülete váratlanul (pályáztatás nélkül) 2022-ig hosszabbította meg a Hungast szerződését. A cég folyamatosan emelve a díjat immár évi 1,4 milliárdért végzi a zuglói iskolások, óvodások közétkeztetését. Annak ellenére, hogy a zuglói Ungvár és a Hermina utcai iskola konyháit nem használja, és nem is helyben, hanem más kerületekből szállíthatták az ételt.

http://cdn.blog.hu/va/varnailaszlo/image/hajos_konyha_3020.jpg
A Ungvár utcai Hajós Alfréd általános iskolai, és a Hermina úti Angol-magyar Kéttannyelvű földszintjén lévő fözőkonyhák évek óta üresen állnak. Az új szerződés szerint a cég berendezi a konyhákat, és bérleti díjat fizet, de ennek, bár fél éve megtörtént a szerződés módosítás, nincs nyoma. Az iskolák hosszú évek óta hiába kérik azokat.

"...folyamatosan dőlő pénz vehető ki ebből az ágazatból.  Csak hogy el tudják képzelni az üzlet nagyságrendjét, egyetlen kerület, Zugló  a közétkeztetését 2011-ben megszerző Hungast Kft.  - a Fideszes Bánki Erik képviselőhöz köthető cég -  napi 10.000 adag ételt szállit ki a kerületi iskolákba, óvodákba. Ezért évi 1,2 milliárdot fizetünk - ez önmagában a zuglói költségvetés egyhuszad része. (Polgármesterünk immár egy éve fontolgatja, hogy a kerület számára előnytelen szerződés ügyében feljelentést tesz.) A hatalmas mennyiség, a konyhák elszakadása az iskoláktól, a megrendelőktől az elmúlt években rengeteg reklamációhoz vezetett,  lemondott előfizetések, kreatív nevű, de jórészt moslékba kerülő levesek,  visszaküldött, alig ehető kulimászok, ötven kilométerről szállított "frissensültek", útközben megsavanyodó ételek jelezték áldásos tevékenységüket."

A Civilzugló Egyesület képviselője hiába javasolta, hogy tekintettel a folyamatos minőségi problémákra, a kondérszámra moslékba kerülő Zsúrmóka levesre és társaira, írjanak ki új pályázatot és több részre osztva a kerületet kisebb, rugalmasabb beszállítókat találva a minőségibb étel felé tolni a szolgáltatást.

"A HUNGAST-tal kötött  évi egy milliárdos közétkeztetési szerződésről, különösen a választások előtt pár nappal aláírt tálalókonyha kiszervezésről viszont már az elejétől tudtuk, hogy az előnytelen a kerületnek;  - hívja fel a figyelmet Várnai László a Napirend utáni monológjában.

http://cdn.blog.hu/va/varnailaszlo/image/zsurmoka_leves.JPG
A korábbi, állítólag becsődölt FoodExpress egykori szakácsa Végh Tamás, ma a Hungast gasztronómiai vezetője, aki a Zsúrmóka levest a cég étlapjára tette - a valóságnak köze nincs a honlapon bemutatotthoz (- Apa ez moslékból van?)

"Az ételmérgezési botrányba keveredett Hungast már Zuglóban is kihúzta a gyufát. Várnai László önkormányzati képviselő hivatalos levélben szólította fel az önkormányzatot, hogy hibás teljesítés miatt ne fizesse ki azt a 7 ezer adag levest, amit a zuglói óvodásoknak és iskolásoknak szolgáltak fel."

A képviselők többségében megszavazták a szerződéshosszabbítást. A NÉBIH az ügyben végig hallgatott. Aztán meg hiába mondta ki jogerős ítéletében a bíróság, hogy ételmérgezés történt tavaly áprilisban az óbudai menzán. A fideszes Bús Balázs önkormányzata nem bontott szerződést az étkeztető Gyermekmenza Kft.-vel. Mindezt a Magyar Nemzet megírta. Óbudán több mint 250 gyereket betegítettek meg, a hatóság mindössze 450 ezer forintos pénzbüntetést szabott ki, és már a cég több milliárd forintos szerződése sincs veszélyben. A 258 gyermek áldozatvállalásával elszenvedett ételmérgezést a NÉBIH nem hangoztatta. A hatóság nagyon elnézően kezelte az ügyet. Lehet, hogy csak valamilyen kommunikációs hibát vétettünk, mert álláspontunk szerint nem bizonyított, hogy valóban megbetegedtek a gyerekek – mondta a Magyar Nemzetnek Páger Zsolt, a Hungast üzletfejlesztési igazgatója. „Felháborító és vérlázító, amit a Hungast művel, nem elég, hogy megbetegítik a gyerekeket, aztán még van merszük letagadni. Nem a beteg gyerekeknek, a laboratóriumi eredményeknek és az ÁNTSZ-vizsgálatnak hisznek, hanem a saját profitjuknak”– fakadt ki az egyik megbetegedett gyerek anyja. Mire a szakhatóság, ma itt már ezt meg lehet tenni. 
Állítólag technológiai mulasztás, személyi hiba történt Óbudán. Szakmai körökben pedig azt beszélik, hogy a haszon érdekében túl sok adagot tettek az egységre, aminek időbeni biztonságos előállítására képtelen volt az üzem. Ennek ellenére nem ismert a NÉBIH állásfoglalása az ügyben. A hatóság kedves partnere a Hungast, nem eshet el a gyarapodástól. Hiába is panaszkodtak a cégre a szülők Óbudán a Hungasthoz tartozó Gyermekmenza Kft maradhatott és a mögöttes vállalatcsoport politikai hátszéllel tovább erősödhetett a beszűkülő piacon. Vagyis folyamatosan képes több piaci szereplőt kitolni az intézményesített étkeztetésből. Az Elamen Zrt-t már teljesen bekebelezték. A régi dolgozók jó részétől megváltak. Több főzőkonyhát bezártak és nagy adagszámú gócpontokba csoportosították a főzést. Ez persze nagyobb kockázattal jár, amit a NÉBIH is tud, de sebaj. A sajtó ismét megírta, hogy menzán hízik a Hungast. Aztán pedig, hogy felfalja a Hungast a Sodexót. Mindezt a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyásával. A versenyhatóság közleménye szerint az összefonódással érintett vállalkozáscsoportok, így a Hungastot magába foglaló György-csoport és a Sodexo-csoport egyaránt foglalkozik étkezési szolgáltatás nyújtásával, ezen belül közétkeztetéssel (oktatási-, egészségügyi és egyéb közintézmények részére), valamint munkahelyi étkeztetéssel. A cég egyébként az elmúlt időszakban sorra nyerte a közbeszerzéseket, így mára nyolc megyében napi 44 ezer adag ételért kéne felelniük a Magyar Nemzet 2016-os számításai szerint, amiben még nincs benne az Elamen Zrt-től és a Sodexo-tól bekebelezett adagszám. Mi ez, ha nem politikai?

"A Sodexo Magyarország 14 milliárd forint árbevételt produkált, a felvásárlás útján a Hungast-csoport az 500 milliós árbevételű Zóna Vendéglátóhoz is hozzájutott. A felvásárlás után a Hungast tizenegy megyében és a fővárosban is főzhet majd."
https://i.ytimg.com/vi/YX7Oz1B8khk/sddefault.jpg
 Állítólag Bánki Erik érdekelte cégekbe akarják passzírozni a közétkeztetési piac nagy részét. Ezért is fal fel ennyit üzletet a Hungast-csoport úgy, mint a mesebeli kis gömböc.

Az MSZP elnökségi tagja szerint a kormány megint talált egy gazdasági szektort, amit lenyúlhat.

"Bődületesen nagy összegről, évi 70 milliárd forintról van szó, ami tudomásom szerint jövőre újabb 9 milliárd forinttal nő. Ennyivel támogatja a költségvetés a gyermekek közétkeztetését – mondja a politikus. – Egyre több hátrányos helyzetű gyermek kap ingyen ebédet, de ha rosszindulatú akarnék lenni, azt mondanám, mindez csak azért van, hogy az önkormányzatokat félreállítsák, a többi vállalkozót kiszorítsák a piacról, s mindenben ők döntsenek. Márpedig jóindulatú aligha lehetek, mert az elmúlt nyolc év arról szólt, hogy minden törvényt és rendeletet a saját érdekeiktől vezérelve hoztak meg."

https://blogger.googleusercontent.com/img/proxy/AVvXsEhbAkYKT9ckdDywxwBYVchoyB2uKWt5hzs7ERWsfEE5CFG5JZ8ZcdFVtLstRW-BqBg3WMxyY3mjgu3y2fMQL7frQmBXJEbzhBwQQBwHjn5RCHQknANWgoBw8i57qFjmHHK2kafOCdc93ROS4NkB9dZ2CuQrqBrEy1djUoIzTsG3jatWTT10qx9-CflY85bMtU5BHCoblp-iisu2R6bVig=w1200-h630-p-k-no-nu

A NÉBIH ma már egyfajta politikai kommandóként működik. Zöld számos bejelentések alapján képes lecsapni és a sajtón keresztül önmagát fényezni.

Ugyanakkor a különböző visszásságok kiszűrésére, vagy megelőzésére nem képes ilyen mérvű hatékonyságot felmutatni. A fipronil-lal mérgezett tojások esetében először azt hangoztatták, hogy hazánk nem érintett, nálunk nincs ilyen a forgalomban. Aztán egyre másra bukkantak fel különböző esetek, hogy mégis csak érintettek vagyunk a botrányban. Mindez azt mutatja, hogy fogalmuk sem volt az egészről. Vizsgálódások, nyomon nélküli tapasztalások híján tettek olyan hamis kijelentést, amit aztán maguk cáfoltak azzal, ahogy a bevizsgálások eredményei felszínre kerültek. 

A hivatal augusztus 4. óta folyamatosan vizsgálja a tojást és tojástermékeket, eddig több mint 280 tojás és tojástermék minta laboratóriumi vizsgálata során csaknem 230 tétel mérését zárták le a szakemberek.

A NÉBIH honlapja szerint határérték feletti mennyiségű fipronilt csütörtökön is mértek friss tojásban Magyarországon, előtte augusztus 31-én több tételben, szeptember 7-én és 12-én pedig Romániából származó fagyasztott tyúkokban mutattak ki.

A NÉBIH különös szerepet játszik a kormány elképzelésében. Munkája során azt kell levezetnie, hogy a központosított menzáknak szánt százmilliárdok jó helyre kerüljenek.

"A jelenleg önkormányzati és magáncégek által kiszolgált, 150 milliárdos forgalmúra becsült piacot egy állami koordináló szervezet alá gyűrnék be, hasonlóképpen mondjuk a szemétszállítás államosításával létrejött Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt.-hez. Akkor úgy volt, hogy az államosítást még a tavaszi ülésszakban véghezviszik. A Magyar Nemzet értesülése alapján májusban számoltunk be arról, hogy a készülő - és törvénytervezetben is kidolgozott - menzaállamosítás nyertese a Hungast lehet."

A várható törvénymódosítás két verizóval számol: vagy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) hatáskörét növelnék meg, vagy a Miniszterelnökség alatt jönne létre egy új csúcsszerv.

A "menzareformra" hazai és uniós forrásokat adna az állam. A törvénytervezet a következő tíz évben 150-200 milliárd forintnyi összeget, azaz évente tizenöt-húsz milliárd forintot adna a központ főzőkonyhák és az étkezéseknek helyet adó éttermek felújítására - írta a Népszava.

A NÉBIH 2015 óta, be nem jelentett ellenőrzések során felügyeli a konyhák minőségét. Az eddig ellenőrzött egységek 1,3 millió embert látnak el melegétellel, közülük sok iskolást.

A mintegy 3253 menzaegység 39 százaléka közepes, 17 százalék elégséges minősítést kapott, míg 7 százaléka egyértelműen nem felelt meg az elvárható minimum követelményeknek - tudta meg a Magyar IdőkÍgy több mint 200 menza bukott meg a meglepetésszerű osztályozó teszten. 

Az LMP nem véletlenül a menzareform felülvizsgálatát sürgeti.

Szerintük: - A magyar közétkeztetés rosszabb és drágább lett az elmúlt egy évben, és a közétkeztetési rendelet azt az elvárást sem tudja teljesíteni, hogy a helyi termékek minél nagyobb arányban kerüljenek az asztalra - közölte. 

"A közkonyhákat igénybe vevő másfél-két millió ember 60 százaléka közepesnél rosszabb minőségű konyhán étkezik."

Mindez valójában mégis csak a központosított hatóság és a mögöttes politikacsődje.

Mégis minden meggy tovább. 

*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése